UFORUTSIGBAR NYMÅNE I TYREN – BEVISSTHETSSKIFTET HAR STARTET!

Av astrologene Gunn-Irene Nicolaisen og Kristin Egeland

Lørdag 16. mai kl 22.01 er det nymåne på 25 grader i Tyren.

 

NYMÅNE I TYREN – TRADISJONELT SETT

En nymåne i Tyren bringer vanligvis en rolig og jordnær energi som inviterer til nye begynnelser på områder som trygghet, økonomi, selvfølelse og kjærlighet. Tyren står for  stabilitet, nytelse og det å bygge noe varig. Nymåner i Tyren kan gi behov å senke tempoet, komme nærmere naturen og skape mer balanse i hverdagen. Det er en fin tid for å sette intensjoner knyttet til penger, hjem, velvære og egen verdi. Vi minnes også om at ekte trygghet kommer fra vårt indre, gjennom selvrespekt, ro og tillit til livets naturlige rytme.

I tidligere tider ble denne nymånen også kalt «så-måne», det var et godt tidspunkt for bøndene å få årets avling i jorden på. Tyren er et jordtegn som symboliserer vekst, overflod og stabilitet, mange gamle kulturer så derfor Tyrens nymåne som et hellig tidspunkt for å plante frø, både bokstavelig og symbolsk. Som kjent vokser alt bedre når det sås mens Månen vokser, enten det er korn, intensjoner eller avtaleinngåelse.

 

MERKUR, JUPITER OG NYMÅNEN

Merkur står sammen med nymånen, og skaper en energi som støtter rolige tanker, tydelig kommunikasjon og nye ideer knyttet til trygghet, økonomi og fremtidsplaner. Dette er en god tid for å sette intensjoner gjennom skriving, samtaler eller refleksjon. Mange kan kjenne behov for stillhet og klarhet før viktige valg tas. Energien hjelper oss å kommunisere med ro og bygge planer som er realistiske, stabile og forankret i det som virkelig betyr noe for hjertet.

Jupiter i Krepsen støtter Merkur og nymånen med en varm og harmonisk energi som hjelper de nye frøene å vokse med trygghet og tillit. Jupiter i Krepsen åpner nettopp hjertet, styrker intuisjonen og gir et ønske om emosjonell nærhet og beskyttelse. Denne forbindelsen støtter manifestering av drømmer knyttet til hjem, kjærlighet, familie og økonomi. Mange kan kjenne større håp og optimisme nå. Energien gjør det lettere å stole på både følelsene og de praktiske valgene som tas videre.

 

MEN…

Bare noen timer etter nymånen, nærmere bestemt i 08.00-tiden om morgenen 17. mai, møter Månen Uranus i Tvillingene. Sammen utfordrer de nodeaksen, i et aspekt som har en eklipse-liknende effekt. Uranus sitt kvadratur til nodene er ikke eksakt før 12. juni, men det begynner å bygge seg opp. Så hva betyr det for oss alle?

 

UT AV KOMFORTSONEN OG INN I DEN NYE BEVISSTHETEN

Uranus skaper en intens og uforutsigbar energi som kan føre til plutselige endringer, oppvåkninger og viktige veivalg. Nodeaksen representerer både den kollektive og vår  personlige utviklingsretning, mens Uranus handler om frihet, revolusjon og brudd med gamle mønstre. Når disse står i spenning til hverandre, kan livet føles ustabilt eller skjebnepreget. Mange opplever overraskelser som tvinger frem nye perspektiver og raske avgjørelser. Det gamle brytes ned for å gi plass til noe mer autentisk. Denne energien utfordrer oss til å slippe kontrollen, våge forandring og følge en mer sann og frigjørende vei videre.

Å gå ut av komfortsonen, er å våge dyp endring. Her handler det om å velge vekst fremfor stagnasjon (falsk trygghet). Uranus utfordrer oss til å bryte gamle mønstre og tørre å gå nye veier, selv om det føles usikkert. Det kan bety å ta nye valg, si sannheten høyt eller gi slipp på det som ikke lenger føles riktig. Forandring kan være skremmende, men den åpner også døren til frihet, utvikling og et mer autentisk liv.

 

Er du villig til å lytte?

Er du villig til å åpne opp for det nye selv om du ikke vet hva det betyr?

Har du tillit?

 

SLIPP KONTROLLEN

Når vi mennesker skal foreta oss noe, prøver vi enten bevisst eller ubevisst å trygge situasjonen, selv om det ikke lurer noen åpenbare farer. La oss ta et eksempel: på 17. mai tar vi på finstasen, og gleder oss til å være sammen med andre. Vi tenker kanskje gjennom hvordan vi skal unngå at bunaden eller festklærne skal bli tilgriset eller ødelagt. Allerede der, legger vi føringer på hvordan vi kan eller skal bevege oss, hvor vi går og kanskje hvem vi skal tilbringe dagen med. Vi er ikke helt frie, i betydningen av hva Uranus kan tilby. Vi planlegger å forhindre «katastrofe», fordi vi ikke er helt trygge innerst inne. Vi sørger for kontroll. Så  er det hensiktsmessig, å kunne ta av seg finstasen når dagen er omme, uten at den er ødelagt. Det sparer både tid, penger og frustrasjon.

Tenk deg tilbake til hverdagen, og at finstasen representerer det du ønsker å opprettholde av verdier, sannheter og retning i livet. Finstasen er alt du tror på, i dypet av deg selv. Hver gang du beveger deg sørger du for å safe – så du kan komme trygt hjem. Du tar den veien du kjenner best når du skal et sted, hjelpes om du går eller kjører deg vill! Dette gjelder når det er snakk om å forflytte seg, enten fysisk eller i tankene. Du får et trygt og forutsigbart liv, men risikoen er overveldende stor for stagnasjon og ufrihet. Det du prøver å kontrollere, kontrollerer i virkeligheten deg!

 

I TIDEN SOM KOMMER…

…vil vi i sterkere og sterkere grad forstå hva Uranus i Tvillingene har å tilby oss. Merkur  går inn i Tvillingene på selveste nasjonaldagen kl 12.27, og Solen følger etter 21. mai kl 02.37. De møter begge Uranus med en gang, og det er nå vi virkelig kommer til å føle hva bevissthetsskiftet bringer med seg. Det du trodde var sant, ble utdatert i går. Det forutsigbare blir hemmende, og vi kommer til å kjenne en rastløshet. Det du likte å holde på med, betyr ingenting lenger. Vi er i et slags vakum, hvor mange kjenner at det gamle er utdatert men hvor det nye ennå ikke har gitt seg til kjenne.

Gi det litt tid, det kommer når det skal. Om vi lykkes eller ikke, er i stor grad avhengig av om vi er villige til å åpne opp for noe nytt, og å lytte innover. Finne ro i uroen. Bruke naturen aktivt. Ta egne valg. Våge å gå mot strømmen.

 

  1. mai er en dag med sterke tradisjoner, men husk at dagen ble til fordi noen tenkte nye tanker!

GOD NYMÅNE OG GOD 17. MAI!

 

 

Foto: iStock/tomertu